چه چیزی یافته “کیفی” نیست؟

در تز دکتری ام، یک مطالعه اکتشافی کیفی داشتم. من در این مطالعه می خواستم ببینم که شرکت کنندگان خاصی چه عواملی را با سلامت شناختی و حافظه خوب مرتبط می دانند. بعد از مصاحبه با تعدادی شرکت کننده داده هایی که به دست آورده بودم را به زعم خودم به روش تحلیل مضمونی تحلیل کردم و در قالب یک مقاله برای مجله TQR فرستادم.
هنگام داوری نکته ای به من گفته شد که در نهایت باعث شد من یک موضوع مهم را در پژوهش کیفی درک کنم. داوران از مقاله (2010) Sandelowski با عنوان “What’s in a Name? Qualitative Description Revisited” این جمله را نقل کرده بودند که :

data never speak for themselves (Sandelowski, 2010)

داده به خودی خودش حرف نمی زند

و گفته بودند که شما تعدادی داده را به همراه تم ارائه کردید اما توضیح ندادید که چه طور این تم ها به داده ها مربوط اند. وقتی من بررسی کردم دیدم که ارتباط بین داده های من و تم ها در بعضی موارد خیلی واضح است و دقیقا مشکل همین بود. آن داده هایی که خیلی واضح “حرف می زنند” احتمالا اصلا یافته کیفی نیستند چون تفسیری در آن ها وجود ندارد. مثلا اگر تعدادی از شرکت کنندگان در مطالعه من گفتند که ورزش برای حافظه مفید است، این به خودی خودش یافته کیفی نیست. بلکه یک یافته کمی است، یک یافته مبتنی بر رئالیسم است. شما حتی می توانید آن را به عدد تبدیل کنید. یعنی برای هر نفر صفر و یک وجود دارد یا آن فرد گفته که ورزش مفید است و یا نگفته و یا حتی اشاره به ورزش کردن کرده یا نه. اما اگر شما از ورزش فعال بودن را برداشت کنید یا ادراک تحرک را برداشت کنید، این می تواند یک یافته کیفی باشد و آن وقت می توانید توضیح دهید چرا شما از ورزش ادراک تحرک را برداشت می کنید یا “می سازید”. Sandelowski در همان مقاله بالا بیان می کند “پژوهش کیفی، از جمله، پژوهش کیفی توصیفی، همیشه نیازمند به حرکت به سمتی است که: پژوهشگر از داده ها چیزی بسازد”.

[qualitative] researchers make something of their data
Sandelowski (2010)

وقتی به این نتیجه رسیدم که برخی از یافته های مطالعه مزبور کیفی نیستند. تصمیم گرفتم یافته ها را به دو بخش تقسیم کنم و در مورد بخش کمی اصلا جملات یا گفتارهای افراد را نیاورم و در مورد بخش کیفی داده ها را بیاورم و برای آن ها حرف بزنم که چه طور نشانگر مضمونی هستند که از آن ها برداشت کردم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *