نقش نرم افزار در تحلیل کیفی چیست؟

نرم افزار وردکامنت انلایزر برای کمک به تحلیل کیفی است. تفاوت کمیت کمی و کیفی این است که شما خیلی از وقت‌ها با استفاده از تحلیل کمی با استفاده از نرم‌افزار آماری عملاً تحلیلتان را انجام می‌دهید یعنی یک مقدار داده به نرم افزار می‌دهید و یک پروسیجر آماری را اجرا می‌کنید. مثلاً فرض کنید همبستگی، رگریسیون یا نوعی پلات. این نرم افزار یک خروجی به شما می‌دهد و شما می‌توانید از آن خروجی استفاده کنید و result کار شما خواهد شد. در واقع نرم افزار یک سری محاسبات را برای شما انجام می‌دهد. در تحلیل کیفی نقش نرم‌افزار متفاوت است و بیشتر نقش کمکی دارد و تحلیل را انجام نمی‌دهد و خروجی نمی‌دهد و فقط به شما کمک می‌کند که به عنوان یک ابزار کمک ذهنی یا ذهن کمکی از آن استفاده کنید.

فرض کنید زمانی که چیزی به عنوان یادداشت وجود نداشته یا افراد از یادداشت استفاده نمی‌کردند، آن‌ها مجبور بودند حجم زیادی از اطلاعات را به خاطر بسپارند. اما حالا می‌توانند از قسمت‌های مختلف یک موضوع یادداشت برداری و بعد مرتبشان کنند و آن محدودیت حافظه‌ای که انسان دارد به وسیله این برطرف می‌شود. در نرم افزارهای تحلیل کیفی هم در واقع همین کار انجام می‌شود و یک سری ابزارهای کمکی برای ما هستند.
در عمده این نرم افزارها باید داده‌ها (متنی، تصویری، ویدئویی یا صوت) را درون این نرم افزار وارد کرد و کار کد گذاری را انجام داد. یکی از دلایلی که بنده این نرم افزار را ایجاد کردم این بود که نمی‌خواستم از نسخه‌های کرک شده MAXQDA یا NBO استفاده کنم، می‌خواستم یک نسخه نرم افزاری داشته باشم که مجبور به وارد شدن به فضای کرک نباشم و یک تعهد اخلاقی برای خودم قائل بودم و دیگر این‌ که نرم‌افزارهایی که در این زمینه موجود بودند زبان فارسی را ساپورت نمی‌کردند و علاوه بر این، این مسئله که شما باید داده‌هایتان را داخل نرم‌افزار وارد کنید یک دشواری را برای افراد فراهم می‌کند و اگر بخواهند داده‌ها را خارج کنند آن را Export کنند و یکی از استادان می‌گفتند که نرم‌افزار صاحبخانه شما و داده‌هایتان خواهد شد. ایده‌ای که به ذهن بنده رسید (البته قبلاً هم اجرا شده است ولی نه با استفاده از این نرم‌افزار، با استفاده از روش‌های سنتی‌تر مثل ترکیب اکسل و ورد) این است که ما می‌توانیم داده‌هایمان را در نرم‌افزار ورد کد گذاری کنیم.


دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *